Tulosta
Kuinka saadaan nopeampi mobiilinetti ?

Nopeampi mobiilinetti


Kuinka oli ennen - kun vielä oli toimiva netti

Meillä on ollut toimiva netti, mutta Telia halusi väkisin viedä sen meiltä vaikka ei ole kyennyt toimittamaan korvaavaa nettiyhteyttä. Simmejä jakelevat rahalla verkkokaupasta, kokeile toimiiko.

Ovat vain päättäneet, että on vanhanaikaista antaa asiakkaan käyttää toimivaa palvelua ja tilalle jollakin konstilla saatava epäluotettava säästä yms. riippuva jonkinlainen signaali.

Asiakas ei ole keskiössä, vaan pakko tuoda seuraava vanheneva mobiilitekniikka, että voidaan sitä seuraavaa testailla ja saada sille maksaja. Perusongelma ei katoa minnekään: tukiasemat ovat liian harvassa. Siihen ei investoida eikä 200:n "lakiasiantuntijamme" ymmärrys riitä lailla ohjaamaan tärkeän infran päivitystä toimivammaksi. Vaikka toimiva malli olisi kloonattavissa sähköverkosta. Operaattorit vie 200 edustajaamme kuin pässiä narussa. Valta on annettu operaattoreille.

Ohessa lyhyt versio siitä, miten voikaan Telian palvelu mennä asiakkaan kannalta ihan hirveäksi. Asiakas ei ole enää todellakaan keskiössä. Kuinka oli ennen - kun vielä oli toimiva netti

Kuinka ratkaistu ihan itse

Koska Telia ei halunnut enää palvella, niin piti alkaa taas selvittää kuinkas se nettiyhteys tähän voisi syntyä. Oma ratkaisu, nopeutta aika paljon enemmän kuin mitä operaattoreiden tekniikoilla oli tarjolla. Tarjolla myös infoa mitä huomioitava, minkä verran tarvitset nopeutta, miten mitata mobiiliverkkoja jne.

Katoavaista on toimivat yhteydet

Telia pakotti keksijäksi, ratkomaan ihan itse nettiyhteydet talvisäässä.

Kivaahan tämä katolla taiteilu on näin talvella. Näitä operaattoreiden hylkäämiä kiinteistöjä on Suomessa ihan liikaa. Kupari toimii, mutta Telia ei halua, että toimii - tämän kylän tapauksessa. Yksikään operaattori ei halua kuparia säilyttää, pakko päästä eroon velvoitteista. Kun ei ole kuparia, ei ole enää määräävässä asemassa ja velvoitteet katoaa.

Meillä on korjattavaa lainsäädäntöä myöten, ohessa luettavaa.

Liian monen surkean yhteyden pihassa on käyty mittaamassa ja esittämässä mitä voisi tehdä.

Ei ole näkynyt operaattoreiden myyjät eivätkä heidän asiakastarpeita ratkovat osaajat. Onko niitä?

Ratkaisuesitys heillä on "tilaa verkkokaupasta, jos ei toimi - palauta". Tosi ratkaisukeskeistä.
Pörssiyhtiön kulmasta todellakin. Entä asiakkaan, jolla ei "striimit" näy?
Etätöistä puhumattakaan.
Kaikki nostaa esille viihdetarpeen tiedonsiirrossa, mutta etätyön vaatimuksista, etäterveydenhoidon vaatimuksista, ... ei enää uskalletakaan luvata, että voisi toimia.

Ei ratkea Exceliä pyörittämällä. Vaikka olisi AI-plukarilla.

Ohessa ohjeet, joilla sai netin toimimaan aikaisemmin. Mutta Telia ei enää halua palvella meitä haja-asutusalueen yrityksiä eikä asukkaita.

Nyt ei tiedä millä seuraavaksi, mutta meillä helpompaa, osaamme jonkin verran asiaa - joskus mainostimme olevamme Suomen pienin operaattori, mutta kasvaa kokoajan - massana. Edellä esitelty testattua uutta tekniikkaa, jota olemme hankkineet suoraan valmistajalta. Ei ole jokaisen mahdollisuuksissa, hintavaa.

Haastavampaa naapureilla, eivät ole tietotekniikan ammattilaisia, operaattoreiden armoilla. Operaattorit eivät edes tiedä mitkä mobiiliprotokollat ja taajuudet oikeasti toimii missäkin kiinteistössä. Kuuluvuuskartat ovat hyviä arvauksia, osa ei edes arvauksia - vain toivotaan, toivotaan.

Telian junnujen mielestä kupari ei ole seksistä ja olisi vanhentunutta tekniikkaa. Eivät siis tiedä paljoakaan vanhentuvista tekniikoista. Mobiilitekniikka sitävastoin vanhenee samalla kuin julkaistaan.

Vai: ARP, NMT, GSM, 2G, 3G, GPRS, 4G, 5G, 6G, ... kuolevat nopeammin kuin toiset ehtii edes saada toimivaa.

Päiväkirja Telian ratkaisukeskeisestä polusta, jossa ei tarvita asiakasta

Viimeiset kolme vuotta ainoa Teliaa kiinnostava on ollut, että kupari on purettava. Muuten kaatuu Telian liiketoiminta eivätkä pääse eroon viranomaisten määrittelemästä velvoitteestaan. Vaikka korvaavaa eivät ole löytäneet. Valtava pakkomielle purkaa kuparit. Kaikilla operaattoreilla sama vimma. Ne kun on asetuksilla melko hyvin määritelty. Sen jälkeen lainsäädäntö antanut vallan operaattoreille. Siksi kuparista halutaan eroon. Vaikka toimisi vielä hyvin VDSL2+,ADSL2+ jne. toimivilla kuparitekniikoilla. Ja pitkään, ei hyvä kupari kuole ihan helposti. Kestääkö valokuitukaan yhtä hyvin? Ainoa toimiva on lopetettava, kun se on niin "vanhaa tekniikkaa".

Ensiksi perustelu oli, että kupariverkko on heikossa kunnossa, päivitetään uudempaan mobiilitekniikkaan.

No siihen vastasimme heti, että väärää tietoa: kupari toimii loistavasti ja suurin osa on vieläpä maakaapelina. Ilmajohtoa vain kiinteistöjemme alueella, pidämme kyllä siitä huolta. MUTTA mobiili on surkalla tasolla. Eikä laitevikojaan ole ollut keskuksella, loppupään tekniikka toiminut kuin junan vessa. Joten pyysimme korjaamaan paikkatietoihin ko. päivitetty informaatio. Ei taida olla kirjattu ...

Aikaa kului ja taas halutaan kupari purkaa. Kerroimme, että ihan heti, kun saatte mobiilin vähintään samalle tasolle. Mutta kun ei toimi. Katolla on jo hyvät suunta-antennit (mimox2). Telian joku "kehitysjohtaja" tms. totesi, että periaatteessa uskovat, mutta heidän pitää itse todentaa.
Niinpä pihaan ilmestyi heidän alihankkija henkilönosturin kera. Tutulla asentajalla oli hauskaa, kun katsoi mastoon:"Aika samanlaiset jo valmiina. Nekö ei usko, että osaat nää hommat. No laitetaan tuplana". Ei riittänyt henkilönosturi mastoon ... samalla tavalla joutui könyämään ja taiteilemaan maston kanssa kuin itsekin olemme. Pari päivää oli mittaus päällä ja testi loppui siihen. Saman tuloksen saivat, ei ole riittävä. Wau. Hyprid sai jäädä. Ja kupari.

Asentaja viestitti työn tilaajalle:" Rakentakaa tuohon keskuksen viereen se masto, ei tää kylä muuten saa kunnon yhteyksiä". Mutta ei ole tullut mastoa - niistä ei ole velvoitetta ja Yhteisverkko ei itse rakenna yhtään mastoa. Mielenkiintoinen mobiilioperaattori - ei osaa eikä halua rakentaa mastoja. Vaikka olisi tarve täydentää liian harvaa mastoverkkoa. Etenkin alueilla, joissa ei olekaan tasamaan topologia. Jos ei ole mastoa, Yhteisverkko ei voi asentaa tekniikkaa. Ihan hullu tilanne. Näilläkin alueilla taitaa olla tukiasemien mastoilla seitsemän eri omistajaa. Kokonaan unohtunut lainsäätäjiltä. Ei ole kenellekään varsinaista liiketoimintaa, ei ole edellytyksiä/velvoitettu olla mastojen ammattimainen rakentaja. On vain pakollinen "teline" tekniikalle. Mutta liian harvassa.

Syksyllä 2022 kyselin Yhteisverkon toimarilta, että missäs se päivitys on? Telian tietokannassa kun oli laitettu taas purkupäivä alkuperäisellä arvolla, että olisi uusi parempi netti. Taas oli päätös purkaa ennen kuin oli mitään uutta tilalle tai edes tarkistettu onko mobiiliverkko päivittynyt. Ainoa, joka on ollut hallussa, on ollut määritellä seuraava kuparin purkupäivä. Ilman ehdollisuutta.

Tätä logiikkaa riittää tietoliikenteessä, eikä kukaan puutu tähän "villinlännen"-toimintaan. No korona, komponenttipula yms., mutta talvella 2023 tulee päivitykset. Telia päivitti tietokantaan varmaan kevät 2023 kuparin puruksi - tietysti. Taas olettamalla, että priimaa pukkaa päivityksessä ja asiakas saa jollakin menetelmällä korvaavan.

Paras hetki oli tammikuu 2023. Puntarikosken tukiaseman runkoyhteys oli päivitetty. Illatkin oli nopeita. Ei ollutkaan kiinni 4G/800 kuormasta vaan runkoyhteys olikin VANHAA TEKNIIKKAA. Ja lisäksi Hyprid yhteys oli taas osattu konfata oikein, joten ADSL antoi yli 20 Mbps ja 4G yli 50 Mbps, yhteensä yli 70 Mbps. Samoin 4G lähetyskin jopa yli 30 Mbps. Wau. Kaikki kunnossa, toimii nyt hyvin. Hyvä Telia. Ja paskat - oli vain kuukauden verran.

Tuli helmikuu 2023, mastoon kaikki mahdolliset 4G taajuudet, 5G/700 Nokian laitteilla ja Huawei lähti jonnekin.

Lopputulos: 4G antoi 7-12 Mbps ja paluukanava alle 10 Mbps ... lisäksi Hypridissä ADSL konffaukset pielessä, ADSL antoi vain 10 Mbps vaikka dslamillä yli 24 Mbps viimeinen "maili". Taas sekin reitti pielessä. Joten lataus max 20 Mbps ja paluu 5-10 Mbps tasolla. Aikamoinen romahdus tammikuusta. Mutta kun on päätetty niin on päätetty. Naapureilta katkaisivat kuparit, koska mastossa uusi uljas tekniikka - pakko olla entistä parempi.
Naapurit reklamoivat ettei mikään streemi toimi. Loppui TV:n katselu. (Digitan kartat myös pielessä, nettireitti ainoa varma tapa saada HD-kanavat). Palauttivat Hyprid-konffauksen, toiselle naapurille jopa VDSL 4G:n kaveriksi - sai nyt varmasti n. 30 Mbps lataus ja yli 10 Mbps lähetys. Sai heidän poikansa taas tehtyä etätöitään ...

Toiselle naapurille palautus vain ADSL ... ja tähän ei tullutkaan muutosta. Todella reilu meininki. 4G luokkaa 11-20 Mbps ja lähetys ihan ok 13-15 Mbps. Mutta kaukana tammikuun luvuista. Heidän tyttären etätyöt Englantiin oli haastavaa.

Tehty tiketti, joka sulkeutui syyskuussa - ei saada nopeuksia -tilaan.

Heinäkuussa tuli Nokian miehet pihaan mittaamaan Yhteisverkkojen toimeksiannosta - Yhteisverkko ei saanut tuotettua enää samoja nopeuksia kauempana mastosta kuin "vanhalla tekniikalla". Saivat tuloksen: ei toimi tässä, ei Yhteisverkko ja vielä vähemmän Elisa.

3G pääosin, välillä jopa 4G jotakin. Menivät mastolle säätämään. Ei muuttunut. Totesivat, että näitä ongelmia on ilmennyt kuuluvuuden reuna-alueilla. Mutta lehdistötiedotteiden mukaan oli todella hyvä yliheitto Huaweista Nokiaan. Varmaan moneen kiinteistöön näin kävi. MUTTA kantavuuden reuna-alueilla tilanne heikkeni. Ei ollut ainoa kiinteistö Nokian mittaajien työlistalla käydä ihmettelemässä miksi bitti ei liiku. Mutta edelleen: asiakas ei ole keskiössä vaan teknologia - insinöörimaa ollaan edelleen. Toimi tai ei.

Surkeinta on, että puhelujen laatu heikkeni myös. Tottakai. Kolme-neljä tukiasemaa antaa suunnilleen saman signaalitason, saman puhelun aikana saattaa olla käytössä kuuttakin solua. Nokian Symbianissa oli tuo tietääkseni koodattu aika hyvin, ei pomppinut turhaan. Nyky puhelimet ei tuota osaa. Mukava katsella aamulla aamupuroa syödessä, kun naapuri seiskolee kylpytakki päällä pakkasessa. On puhelimessa. En ole kateellinen naapurille, sillä heillä on vielä heikompi signaali kuin meillä. Toki vaatii sen, ettei käytä uusia 5G-puhelimia, ne ei toimi pätkääkään näillä reuna-alueilla. Testatu vain pääkonttoreiden pöydillä.

Lopulta saimme heinäkuussa mukavan tekstiviestin: Aloitetaan VDSL tekniikan käyttöönotto. Oli esitetty, että antakaa ainoa toimiva toistaiseksi, kunnes keksitte käytännössä korvaavan, vähintään samantasoisen palvelun kun on aikanaan myyty ja toimitettukin. "50 Mbps" yhteys. Toki sopimuksessa laitettu riittävän alhainen alin nopeus, että voidaan lupaus pitää. Vanha ADSL toimi kokoajan yli 20 Mbps. Uudessa luvattiin enää 16 Mbps. Ainoa mikä päivittyi, oli Telian toimittama reititin - joten 24 Mbps on viimeinen maili. Jos lain asetuksissa määritellään laaturajoja, operaattorit kyllä keksii kuinka sopimuksissa vältetään laadun vaihtelusta johtuva heijaus nopeuksissa. Kuparissa ei ollut heijausta, jollei lasketa konffausvirheitä, mutta kun kaveriksi tuli 4G, niin tottakai toleranssi siinä pakotti asiakkaan hyväksymään älytön toleranssi sopimukseen.

Mutta ei alkanut tekniikan päivitys VDSL - joku ylempää kielsi, ei saatu. Ei koskaan tullut ilmoitusta ettei tulekaan. Ei vaan tullut ... Saimme pitää väärin konfatun ADSL:n ja mobiili antoi tukea minkä pystyi. Eikä se ollut paljon entiseen verrattuna.

Elokuussa Telia ilmoitti: "Ei löydy parempaa. Annetaan olla yhteydet näin". "Pitäkööt ne saatanan neljä tolppaa".

Mutta pari kuukautta kesti vain tuota "staattista tilaa". Asiakkaan kannalta dynaamisen ja ketterän Telian liikkeissä ei vaan meinaa enää jaksaa. 2 kuukautta ja taas muutetaan suuntaa. Tuulen suuntakaan ei muutu tuota tahtia.

Lokakuussa 2023 tuli irtisanomisilmoitus ilman mitään ennakkokyselyä tms. R.I.P. Olimme onnistuneet porautumaan jonkun pikkusieluisen pääkoppaan. Käytti valtaansa. Näitä on maailmanhistoriassa aina riittänyt. Onneksi naapurit saaneet pitää yhteytensä. Päivitys: 15.12.2023 Telialta soittivat naapureille, että loppuu 31.12.2023. Naapureilla oli helppoa, heipparallaa Telialle ja ottivat saman tekniikan käyttöön kuin olimme jo testanneet. Telia ei tarvitse näitäkään asiakkaita.

Naapureille talvella yhteyksien päivittäminen oli vielä haasteellisempaa. Operaattorithan ei enää osallistu viimeisen mailin tekemisiin. Kaupunkikivijalasta tai verkkokaupasta hommaat jotain, asennat ja testaat. Palautat, kun ei toimi. Siinä on nykyisin operaattoreiden "palvelukonsepti" asiakkailleen. Tarve on edelleen sama, mutta nyt arvaamalla ratkotaan ja tarjotaan jotain. Asiakas vastaa siitä, toimiiko. Tässä kohtaa: Ennen oli helvetin paljon parempia operaattoreita. Oli halu ja tahto saada toimivat yhteydet.

Syksyllä 2023 asiaa hoidettu viestintäviraston kautta. Heidän kehoituksesta huolimatta yksikään Telian henkilö ei ollut missään yhteydessä. Puhumattakaan, että mitä irtisanotun tilalle. Tässä ollaan 24.11.2023. On mm. esitetty, että siirtäkää tuo "huonolaatuinen kupari" meidän haltuun, viestintävirasto on tuon myös esittänyt vaihtoehtona Telialle, kunnes jotain toimivaa olisi. Ei ole saatu vastausta Telialta. Todellisuudessahan tuota kuparia ei ole vuosiin koskettu mitenkään. Niin kallis ylläpito sillä on ollut. Monta toimivaa kuparia tuhottu ihan turhaan monesta kiinteistöstä saamatta korvaavaa tilalle. Kiitos 200 lakiasiantuntijaa.

Oliko ennen paremmin?

Kuten tuossa erään isännän kanssa tulkittiin nykytekniikan upeutta: Ennen istui kiikkustuolissa, puhelin soi, otti kapulan kouraan (DECT) - ihan langattomasti ja jutteli niitä näitä, todella laadukas äänentoisto. Edelleen toimisi. Mutta toimivuushan ei ole mobiiliverkkojen tavoite. Pääasia, että uusiutuvat riittävän usein, että voidaan myydä uutta, kovempia nopeuksia (teoreettisia) huijaten asiakasta. Suurin osa meistä ei tarvitse edes 100 Mbps verkkoa. TOR ym. verkkojen jutut omansa.

Nyt on isännältä kupari purettu, puhelin on ihan hiljaa. Kuinka saa yhteyden? Tutut tietää, että laittamalla tekstiviestin, se menee joskus läpi. Isäntä panee palttoon päälle, kävelee jonkin matkaa kylätietä ja soittaa tekstarin lähettäjälle kysyen: "Mitä asiaa?". On tää nykytekniikka hienoa. Kuparien poistaminen ennen kuin oli korvaavaa OIKEASTI tilalle, oli kansallinen häpeä. Ja 200 lakiasiantuntijaamme hyväksyivät. Siun Sote (hyvinvointialueemme) suunnittelee, että juuri nämä kaukana palveluyksiköistä saadaan netin kautta palveltua. Voi että miten hienoa ajatus. Olisihan se kätevää näyttää, että tälläinen ... mutta kiitos lainsäätäjien ja operaattoreiden kyseinenkin isäntä saa ajella jollakin tavalla kymmeniä kilometrejä lähimpään lääkäriin näyttämään. Eihän se monen tunnin reissu ole. Kela-taksillahan se käy kätevästi. Ajatus ei ole huono, mutta ...

Vanhemmilta ihmisiltä lopettavat 4G paketteja ja 5G tilalle väkisin. Hinta nousee. Vaikka iso osa ns. ikäihmisten kapuloista ei tarvitse edes 4G:tä ja osassa ei ole edes. Pääasiassa puhuvat ja tekstiviestejä lukevat viranomaisilta - 2G ihan ok. maksavat nuorempien tekniikkakehityksestä hyötymättä itse siitä.

Wifi-puhelut yms. tulisi olla vakiona kaikissa mobiililiittymissä. Jos ja kun kiinteistössä on edes jonkinlainen Wifi toiminnassa, niin sen kautta puhelutkin saattaa toimia.

Monessa kiinteistössä syystä tai toisesta (etäisyys tukiasemaan, rakennusmääräykset, rakennusmateriaalit, ...) ulkoinen mobiilisignaali on heikko estäen kohtuulliset puheyhteydet. Se, että puhelimessa on vähintään 4G ja puheluiden VoLTE mahdollisuus, ei auta kun 4G ei toimi kunnolla kiinteistön sisällä. 2G ei osaa VoLTE. Ainoa toimivampi ratkaisu on, että puhelut voi reitittää kiinteistössä olevan WiFi verkon kautta. Pitäisi olla kaikkien liittymien ominaisuus, mutta näinhän ei ole. Mm. Telia haluaa siitä lisäkorvauksen. DNA sitä vastoin on ainakin ymmärtänyt, että on tätä päivää ja tulee olla liittymän vakio-ominaisuus. Toki vaatii riittävän uuden puhelimen, jossa ko. ominaisuus on mahdollista käyttää.

Olisi asetuksella määrättävä enemmän, jollei operaattorit tajua omaa rooliaan tässä yhteiskunnassa. Kuparissa oli ihan hyvät lait ja asetukset, mutta siitä ovat operaattorit päässeet ovelasti eroon. On todella vastuutonta lainsäätäjiltä, ettei yhteiskunnan kehittymisen kannalta saada operaattoreita oikeasti rakentamaan tähän maahan tietoliikenneverkkojärjestelmää, joka kelpaa myös huomenna aidosti digitaalisille palveluille. Tarkoitamme digitaalisella muutakin kuin striimien katselua. Se onnistui jo VHS-kasetillakin.

Digitaaliset vuorovaikutteiset esim. terveyspalvelut etänä asiakkaasta vaatii riittävän laadukkaan datavirran kaksisuuntaisesti eikä vain yhteen suuntaan. Olisi hyvä, että asiakkaan video tulehtuneesta kehon osasta X välittyisi myös sitä ymmärtävälle. Adidas-verkolla hoituu. Corollan lappu lattiassa päivitysjonoon. Ollaan niin digi-Suomi.

Oli ja meni - R.I.P.

Oheinen tarina on vanhentunutta. Oli toimiva ratkaisu 2020-2023. Telian mielestä vanhentuvaa vaikka ei ole ollut esittää korvaavaa tilalle. Ovat tuoneet mobiilitekniikan testiin ja vieneet pois. Ei pärjää kuparin päälle rakennetuille palveluille.

Helmikuusssa 2023 piti kaikki kirkastua. Mastoihin päivitetyt runkoyhteydet, mastoon 4G monta eri taajutta 800 MHz:n lisäksi ja uljas ja upea 5G/700 Mhz.

Mutta mitä tapahtui? "Vanhalla" Huawein tekniikalla jopa 50 Mbps lataus ja yli 30 Mbps lähetys oli tammikuussa 2023. Tekniikan päivityksen (Nokia) jälkeen puheluissa katkeilua ja huonoa laatua, toki päivästä kiinni. Liian sääherkkää. Entä 5G? Ei kannakaan. Entä 4G? Heikkeni reuna-alueilla: latausnopeus meni jopa alle 10 Mbps, lähetys muutama Mbps.

Tealia väittää Viestintävirastolle tehneensä mittauksia. Ei ole tässä. Jossakin lähellä. Mekin olemme mitanneet. 300 metriä mihin tahansa suuntaan, niin bitti liikuu uljaasti. Telian gurut väittää, että 10 GT vuorojaudessa on ADSL-tasoa. Varsinaisia huijareita. 10 GT vaatii vain 1 Mbps netin. ADSL-taso on tässäkin kohtaa yli 24 Mbps. Jos konfattu oikein. Sekin on vaikeaa - nykyään. Jos olisi edes 20 Mbps, niin tarkoittaa se datana 200 GT. Aika kaukana 10 GT on 200 GT:sta. Reilu 4 h HD-lähetystä on jo 10 GT. ADSL:llä voit katsoa vaikka kokoajan HD ja silti jää yli 15 Mbps muuhun tekemiseen. Puhumattakaan VDSL, jos etäisyys dslamiin sopiva.

2023 toukokuusssa vikatiketti tehty, koko kesä säädetty, Nokian miehet kävivät pihassa mittaamassa - ei tosiaan ole oikein signaalia, monessa kohtaa vain 3G ... säätö jatkui, spostiviestit toistaa samaa jargoaniaa:"Olemme päivittäneet alueenne mobiiliverkkoa". Ei muutosta todellisuudessa. Kuitenkin kauppatorille matkaa 16 km. Ei siis kaukana jossakin. Kuitua esim. Valokuitunen ei toimita ja yhteiskunnan tukea emme saa, jos haluamme kuidun Valokuituselta. Tietämyksemme mykaan ainoa kuituyhteysoperaattori, jonka asiakas voi valita palveluoperaattorin. Vertaa sähköverkko. Kupariverkossa oli sama asetuksella määrätty malli, mutta operaattorit onnistui senkin estämään syntymästä kuituverkkoihin. Typerää resurssien hukkaamista kaivaa vaikka neljä kuitua rinnan, kuten nyt sitten kaupungeissa tehdään. Ollaan myö tyhmiä. Ei osata ottaa mallia esim. sähköverkosta. Siellä tajuttu, että tyhmää vetää usean sähkönjakelijan piuhoja. Kaikki tarvittava sopii kulkemaan yhteisessä piuhassa.

Naapurilta katkaisivat kuparin (ainoa kupari kolmessa kiinteistössä, kun ei vaan mobiili kanna) - eihän se voi toimia, jos puheluihinkin pihalla piti vastata päivitysten jälkeen - palauttivat ja koska tilanne oli surkea, asensivatkin VDSL:n (ei pitänyt olla edes saatavissa, mutta keskuksessa ollut tekniikka kokoajan ...). Kolmannen naapurin kanssa esitetty, että laittakaa meillekin VDSL, niin saadaan tehtyä etätöitä

Tekstiviesti heinäkuussa 2023, että päivitetään tekniikka VDSL:ksi. Jee. Ja paskat.

Joku suuttuikin Telialla meihin. Kielsi asentamasta VDSL, koska Telian hallitus kai päättänyt, että velvoitealueista päästävä eroon, kuparit pitää purkaa vaikka ei olisi korvaavaa tilalle. Siirretään ongelma asiakkaan murheeksi keskittyen itse pörssiarvon käppyrän seurantaan ja päivittelemään Exceleitä. Kuparitekniikka oikeasti on toimivinta, mitä näille kiinteistöille voi tarjota. Ja että toimii säässä kuin säässä eikä vain kuulaassa pakkassäässä. Monesta pirtistä tuhottiin toimivin yhteys. Se on vaan valitettava tosiasia.

2023 llokuussa saatiin ilmoitus, että jatketaan toistaiseksi olemassa olevalla tekniikkalla. Mutta VDSL päivitystä ei muut saaneetkaan. Joku Tealialla halusi osoittaa voimansa. Toki ei ole ollut sen vertaa sivistystä, että olisi ollut kehenkään näistä kiinteistöistä yhteydessä. VDSL asennuksen kielsi joku Telialla. Pyynnöistä huolimatta ko. henkilö ei ole ottanut yhteyttä. Eihän asiakkaalle tarvitse perustella, kun ei se kuitenkaan ymmärrä. Tässä kohtaa Telia/telialainen ei ole ymmärtänyt. Olisi edes kanttia kertoa "järkisyyt" Telian pelleilylle. Sellaistahan ei ole.

2023 lokakuussa spostissa saapui irtisanominen ilman mitään kommunikointia, että millä korvataan. Vaikka viestintäviraston lakimieskin kehoittanut Teliaa olemaan yhteydessä. Useasti. Ei ole tullut signaalia. Otettu puhelimet pois suomea puhuvilta? Aika selkeä ilmoitus Telialta, että meitä ei kiinnosta pätkääkään ratkaista tietoliikennettä näille kiinteistöille. "Meille ei vittuilla, etenkään joku mehtäläinen". 35-vuotta takana yhteiseloa Telian (Tele, Sonera, TeliaSonera, ...) kanssa ja ollut hyvää yhteistyötä niin suurasiakkaana kuin myyden Telian yhteyksiä ja erityisesti ratkaisten asiakkaiden tietoliikennetarpeita järkevästi. Nykyinen Telia on jotain muuta, eri Telia, jonka kanssa olin liitossa pitkän siivun.

Operaattoreiden tapa soittaa. Uskomaton. Ovat niin herroja kuin voi olla. Jos et vastaa, kun suuri ja mahtava Telia soittaa "Kertun" toimesta, et voi soittaa takaisin. Eikä jätetä viestiä, että soittivat, voit soittaa ... Ei, ei kuulu valikoimaan, että asiakas voisi myös soittaa. Eikä soita uudelleen. Ihme touhua. Omalla nimellä eivät esiinny. Ei voi reklamoida, että Arska Armoton ... Voit reklamoida, että "vitun Telia". Vaikka joku telialainen ei hoitanut hommaansa, asiakkaalle jää mahdollisuus haukkua vain koko Telia. Toki se, että joudut syyllistämään oikeinkin toimivat henkilöt (luotan, että niitäkin vielä on), on yrityksen johdon syytä. Hehän tämän älyttömän fiksun mallin ovat hyväksyneet, mutta myös luoneet?

Todella kiva näin talvisäässä alkaa rakentaa korvaavaa yhteyttä, kun entisetkin ovat tuollaisessa 6 metrin mastossa katolla. Tulkitsimme suoraksi vittuiluksi meitä kohtaan. Olemme kaiketi suututtaneet jonkun pikkupäällikön Telialla, joka ei voi perääntyä päätöksestään. Vaikka olisi tyhmä päätös. Kuten tälläkin kertaa. Kun ei ole mastoa lähellä, niin tämän kylän reilusta 100:sta taloudesta osa saa etsiä signaalia parhaaksi katsomallaan tavalla - vaikka naapurista. Lähin mastokin on liian matala - vain 20 m tynkä metsän keskellä. Älyttömän fiksu investointi. Rakennetaan systeemi, mutta liian matala.

Jos tuokin masto olisi edes 30 m, saattaisi monta uutta taloutta saadakin järkevää mobiilinopeutta. Kateellisena katsoo, kun näkee jossakin korkeamman kuin 20 metrin maston. Yritetään edes.

Jollakin konstilla taas etsittävä ... operaattorit eivät tuo toimivaa ratkaisua, vain irtisanomisilmoituksen osaavat. Korvaava ei edes esitetty.

Jännityksellä odotamme mitä seuraakaan, jos 3G saadaan sammuttaa. Tapahtuuko 4G paraneminen? Entä jos ei tapahdukaan? Palautetaanko 3G? Älä unta näe. Kokemusta on jo tuon kuparin osalta. Päätetty mikä päätetty ja viranomaiset levittää käsiä, kun lainsäädäntö ei anna mahdollisuutta puuttua mielivaltaan. Tässä asiassa. Tukiasemia on liian harvassa topologia ymmärtäen. No ei sitä ole hirveesti huomioitu ... sen on havainnut Pohjois-Karjalan vaarojen välissä liian moni kiinteistö. Ei kuulosta uskottavalta, kun 5G/700 ei kannakaan jopa 10 km, kuten Yhteisverkkojen toimitusjohtaja lupasi ennen helmikuun päivitystä. Sen jälkeen ei ole vastausta saatu viesteihin. No nyt ei saadakaan, vaihtoivat toimitusjohtajaa, mutta ei vaan bitti lennä kuten piti. Mastoja pitää lisätä topologian vaatimusten mukaisesti, mutta taitaa Viestintävirastokin hangotella vastaan? Säteilyä liikaa? Nythän sitä todella saa, kun otetaan lähettimistä kaikki irti, että kantaisi ... Kiinteistöihin yltää heikosti signaalia jopa kolmesta mastosta, joka lisää häiriösignaalia ja entisestään heikentää datan nopeutta. Radiopiiri kun prosessoi kaikki signaalit. Myös ne, jotka saadaan muista mastoista kuin yhteys on. Sama ongelma puhelimissa, loppuu laskentatehokin? Nokian Symbianissa oli kai tämä heikon kentän ja monen tukiaseman kuulumisen haaste ratkaistu kohtuullisesti. Ei taida olla nykypuhelimissa.

Kantaako 4G/700 paremmin kuin 5G/700? En tiedä, joku paperi varmaan sanoo, että toimii, joten jos ja kun maalla ei toimi netti, niin se johtuu meistä, ei insinööreistä. Kun 3G alasajo vapauttaa taajuuksia, toimiiko 4G oikeasti kuten oli 3G ennen sitä? Ainakaan 4G/700 => 5G/700 ei ole tuota tukeva.

5G puhelimista vain harvassa on sellainen 5G/700 Mhz tukeva radiopiiri, että toimii muutaman kilometrin päässä tukiasemasta. Halpisprossuilla varustetut puhelimet toimivat heikossa kentässä vielä huonommin kuin puhtaat 4G-puhelimet. Mutta kohta ei saa enää 4G-puhelimia ...

Yleensä puhelimen teknisistä tiedoista ei saa kaivettua mikä radiopiiri on käytössä. Sen perusteella voisi valita puhelimen, joka saattaisi toimia heikomman 5G-signaalin alueella. Tärkein komponentti, mutta sitä ei markkinoida eikä kerrota.

Jos kaikki palvelut olisivat näin vaikeita hankkia, niin ...

Sotekin toimii paremmin, joskus kuitenkin joku kontaktoi ja hoitaa asiaa asiakkaan eduksi. Ihan omalla nimellä.

Kuinka toimiva netti ja IPTV saatiin 2020?

Saatiin silloin kun Telialla vielä pienemmätkin asiakkaat merkitsivät jotain. Politiikka muuttunut, mastossa katsellaan raskaustestejä. No ei siellä oikeasti kukaan suomalainen enää kiipeile.

Lähtötilanne kevät 2020

  • ADSL 2/20 Mbps oli jo
  • 4G toimii sisällä 2-4 Mbps myötätuulella
  • Mastoihin etäisyydet kaikkiin yli 3 km
  • Kiitos viranomaisten, lainsäätäjien surkeuden, YLE:n, Digitan ja DNA:n - VHF tapettiin, TV taas aika surkeaa

Tahtotila

  • TV toimii, myös HD
  • Netti toimii paluukanavakin ripeästi - taas kiitän viranomaisia ettei vaadita ADSL nykytekniikan käyttöönottoa
  • VDSL, SDSL olisi, mutta ei sitä saa - vaikka keskuksessa tekniikka - pimeetä
  • kuparitekniikka kehittyy kokoajan, mutta edustajamme (valtioneuvosto ja viranomaiset) ovat sallineet operaattoreiden purkaa kuparia vaikka valokuitua ei ole tarjolla eikä 2/3/5/5G ilmayhteydet toimi alkuunkaan. Maksimaalista idotismiä. Ihan sama kun puretaan "liian kapea" tie, mutta ei muisteta rakentaa uutta tilalle.
  • VDSL ym. kuparitekniikat olisi tarjolla huikeita nopeuksia, mutta kuparit purettu ...

Telia Hyprid ja Telia TV digiboksi

Tässäkin kohtaa huijauksen pikantti maku kielellä. Telialla on joo Telia TV tallentava pilveen, digiboksia jne.
MUTTA: Jos haluat oikeasti oikean version käyttöön niin hanki:
  • Telia Hyprid netti: ADSL/VDSL + 4G
  • Vain ko. nettiyhteyden Telia TV reititys Telia TV:n digiboksiin toimii maksimaalisesti suljetussa verkossa. Ja saat HD-kanavat. Jollei ole Telian yhteys, niin HD:t jää pois valikoimasta. Sanoi YLE mitä vaan.
  • Digiboksi toimii myös muiden Internet-yhteyksien yli käyttäen vanhempaa AIPTV tekniikkaa. Sitä ei tarvitse vaihtaa. Tunnistaa onko kytketty em. Hyprid yhteydellä vai muulla yhteydellä. Voit täten ottaa mukaan anoppilaan, jotta jotain tarjolla ... saat silti edes ihan hyvän TV-setin ilman HD-kanavia.
  • Hyprid yhteyteen et voi valita aktiivilaitetta, tyydyttävä ranskalaisten relluun.
  • Jos haluat rakentaa omaan sisäverkon toimivaksi, niin kytke ko. digiboksi ko. reittimeen ja muu sisäverkko kytke väliin oma palomuuri. Ko. omassa sisäverkossa esim. kaikki omat muut Multicast-laitteet (Chrome Cast jne.), jotta digiboksi ei pätki. Varmaan jossakin vaiheessa ranskalaiset saa koodattua toimivan firmiksen reitittimeen ettei sekoa sisäverkon muista multicast laitteista.
  • Hyprid sisältää ADSL/VDSL + 4G rajattoman. Niputtaa ko. kaksi yhteyttä yhdeksi TCP/IP liikenteessä. UDP yms. käyttää vain jompaa kumpaa, Telia TV digiboksi vain ADSL/VSDSL muttei 4G, koska mm. latenssi on striimiin ei hyvä. ADSL/VDSL reitittyy suoraan Telian striimipalvelinsaliin, ei Internetin kautta.
  • Telia TV kanavia perusversio vanhaa TV1+TV2 mallia, tallennuksen kanssa jo hieman enemmän.

Antenni 4G

  • Hanki sopiva ulkoantenni 4G, esim: Iskra P-58 L700 U-MIMO suunta-antenni on hyvä, alle 100 e kustannus. Suunta-antenni katolle kahdella viiksellä 90 asteen kulmassa toisiinsa, 73 cm välein 800:lle (800 MHz taajuus - ainoa pitkän matkan tarjolla 4G:lle, jossakin myös 700 MHz). Kaupunkilaisten 1800 Mhz tai herrain 2600 MHz ei koske haja-asutusaluille asuvia. Ko. antennissa tulee kaksi 10 m kaapelia SMA-liittimin. Yleisimmissä 4G reitittimissä on kaksi ko. liitintä. Ehdottamasti ko. Mimo versio, jos kytket vain yhden, latausnopeus puolittuu. Jos et tarvitse ko. hyprid yhteyttä, niin sitten riittää reitittimeksi esim. TP-Linkin TL-MR6400, siihen kiinni ko. antennipaketti ja oikea suunta, niin a'vot, johan alkaa bitti liikkua.
  • Suuntaa sopivaan mastoon, katso CellMapper palvelusta mastot. Valitse Yhteysverkko - Telian ja DNA:n yhteisverkko.
  • Palvelusta näet missä mastot ovat ja minne keilat suunnattu

Lopputulos

Lopputulos helmikuu 2023

  • Yhteisverkot päivitty tekniikka mastoissa: Huawei roskiin ja Nokiaa tilalle sekä se tärkein - tukiaseman runkoyhteys huomattavasti nopeammaksi - oli iltaliikenteen pahin jarru. Tuli toki 4G taajuuksia muutakin kuin 800 Mhz, hyöty lähempänä mastoa oleville ja enemmän kaistaa kaukana oleville
  • Samalla 5G/700 Mhz, piti kantaa kauas
  • Ei mennyt ihan kuten piti: reunoilla verkon laatu tippui, yhteysnopeudet tippui 1/3 siitä mitä oli ollut, puhelinyhteydet pätkii, 5G ei kelpaa kapulalle, ...

Lopputulos ennen helmikuu 2023

  • Saapuva data aamulla jopa yli 50 Mbps, illalla 15-25 Mbps eli kaukana siitä mitä lainsäädäntömme vaatii kun myydään 50 Mbps yhteys. Max. 30 % saa tippua nopeus. Mutta ison osan päivää ns. työaikana ihan mukavan nopea.
  • Paluukanava vanhaan ADSL-versioon ihan huikea: 15-25 Mbps liikkuu data maailmalle
  • SSL-VPN järkevin, koska osaa hyödyntää molemmat reitit, muut VPN-tekniikat käyttää vain toista reittiä, joten nopeus tippuu vielä enemmän kuin SSL-VPN tekniikassa
  • TV toimii HD tasolla yksi paneeli
  • Telian TV Digiboksi oli eniten "TV", muut enemmän sovelluskasa, joista yksi sovellus on TV, Telia boksi sopii parhaiten ns. vanhoille osaajille, ei tarvitse paljoa uutta opiskella ja normaali kaukosäädin, ei ole pakkoa toimia "apseilla" yms.
  • Muihin TV:n hommasin Chrome Cast Ultra:t, voi esim. kännykällä laittaa Telia TV:n ko. TV:n, toki myös Areenan, Youtube, Netflixit jne.
  • Telia TV digiboksi syö ADSL:n kaistaa n. 5 Mbps, joten 10-15 Mbps jää muuhun käyttöön
  • Iltaisin 800 taajuus 4G:ssä kuormittuu liian paljon, ei kykene palvelemaan asiakkaita lähellekään luvattuja nopeuksia. Kupari on tässä suhteessa ihan ylivoimainen. Älkää ANTAKO PURKAA kupareita ennen kuin kuitu saatavilla tilalle.
Nyt netti on paljon nopeampi parhaimmillaan, kiitos 4G suunta-antennien ja ADSL+4G niputtamisesta "yhdeksi virtuaalikaapeleiksi". Samalla myös vikasietoinen - vaikka ADSL tai 4G kuolee niin netti toimii ...

Tällä pärjää kunnes saadaan jollakin projektilla kuitu hommattua. Ei kukaan halua toimittaa. Kuntaa ei kiinnosta.